Aanmelden zoekmachines en Links

Of uw site wordt geindexeerd door zoekmachines en ook hoe belangrijk uw site wordt geacht te zijn hangt of van het aantal kwaliteits links die naar uw site verwijzen. Het is ook eigenlijk helemaal niet nodig om uw site "aan te melden" bij zoekmachines. Het gaat allemaal vanzelf. Ik herhaal, het is niet nodig om uw site "aan te melden" bij zoekmachines.

Link uitwisseling en betaalde links

Een van de factoren die invloed hebben op de (automatische) beoordeling van uw website door zoekmachines zijn de links die naar uw website verwijzen. Een simpele formule, die al snel werd misbruikt om minder goede sites beter te laten lijken door maar zoveel mogelijk links te creeren, betaald of onbetaald. U heeft ze misschien wel eens gezien, die ellenlange lijsten met link-uitwisseling links, of hier en daar dat linkje wat een beetje uit de toon valt. Zoekmachines worden steeds slimmer in het detecteren van link uitwisselings "systemen" en geven steeds minder of geen waarde aan links die er alleen maar zijn voor de link. Betaalde links zijn al helemaal uit den boze. Zoekmachines willen graag relevante informatie aan hun gebruikers tonen, en alles wat er toe leid dat de relevantie op onnatuurlijke wijze wordt beinvloed zullen ze bestrijden, en zelfs bestraffen door het uitdelen van zogenaamde "bans". Wat niet wil zeggen dat er geen grijze gebieden zijn. Maar het nadenken over de lange termijn is veel zinvoller als het gaat om uw site waar u veel werk en tijd aan besteed.

Links make the web go round, zonder links bestaat het internet niet.

Menig webmaster zal met zijn of haar handen in het haar zitten, als er niemand "langs" komt, omdat er onvoldoende links naar de website in kwestie verwijzen. En het begin is ook lastig. Link uitwisseling is een voor de hand liggende optie, en als u een leuke site heeft gevonden waar uw site uitstekend bij zou passen, is het niet onwaarschijnlijk dat de webmaster wel een linkje wil plaatsen, maar alleen maar als er een linkje wordt teruggeplaatst. Bij veel websites leid dit tot de waardeloze lijstjes met links.

Maak iets bijzonders van uw links

Google stelt heel terecht dat er inhoud moet zijn die interessant is. En dat links vanwege de links dat dus niet is. Google: "Maak een website vooral voor uw gebruikers, niet voor zoekmachines". Ik denk dat er een methode is om uw eigen site, die van de ander, en ook nog Google tevreden te stellen. Beschrijf de andere site, geef uw eerlijke mening over de andere site. En niet een zin, maar een kort origineel verhaaltje en verwerk daar de link in. U maakt uw eigen bezoekers blij omdat zij iets te lezen hebben, de webmaster van de andere site ziet dat u aandacht heeft besteed en Google heeft weer een stukje relevante tekst te verwerken en geen nutteloze link lijst. Het zou zomaar kunnen zijn dat u juist ook door het schrijven van dat verhaaltje juist extra waarde voor uw eigen site creert. Uiteraard is het zaak om wel te kijken of de site in kwestie wel echt de moeite waard is.

Link Bait, oftewel Link Aas

Link aas is inhoud van uw site, die er gewoon om vraagt gelinkt te worden door anderen. Dit kan subtiel zijn, maar ook gewoon ronduit uitnodigend. Het kunnen nieuwtjes zijn, grappige dingen of andere zaken die net even buiten de dagelijkse gang van zaken vallen. Zeg maar het "heee kijk nou eens" effect. Als u denkt een leuk stukje aas te hebben gemaakt, kunt dat rustig opgeven bij een aantal "social bookmarking" sites zoals nujij, ekudos, digg en meer.

Een leuk voorbeeld van link aas zijn de "Will it Blend" videos van een blender fabrikant. Zoek maar eens op "Will it Blend".

Municate Webdesign CMS
Municate
Webdesign